از دیرباز کاشی و سرامیک به عنوان پوشش های محبوب کف و دیوار مورد استفاده قرار میگرفتند و به علت استفاده زیاد از این مصالح، کارخانه و کمپانی های زیادی با طرح ها و اندازه های متفاوت این مصالح را تولید میکنند. در این مقاله سعی بر این داریم استفاده از کاشی ایفا سرام برای کف و قیمت کاشی کف را بررسی کنیم.

[accordion title=”سوالات متداول کاشی کف”]

[accordion-item title=”آیا سرامیک و کاشی با هم متفاوت است؟”]

بله مراحل ساخت کاشی و سرامیک با هم متفاوت است و به همین علت موارد استفاده و کاربرد های آن ها نیز متفاوت است. سرامیک مقاومت بهتری دارد و نفوذ آب به پشت آن خیلی کمتر است. به همین علت برای مناطقی که در تماس با آب است بهتر است.

[/accordion-item]
[accordion-item title=”

آیا تنوع کاشی مانند سرامیک زیاد است؟”]

سرامیک ها به علت کاربرد های بیشتری که دارند مسلما تنوع بیشتری نیز دارند. اما تنوع کاشی ها نیز امروز بهتر و بیشتر شده و شما میتوانید مدل های مختلف و متفاوتی از این متریال را در بازار ببینید.

[/accordion-item]

[accordion-item title=”

برای تغییر کاشی قدیمی چه کار باید کرد؟”]

اگر تصمیم گرفتید برای تغییر دکوراسیون، کاشی ها را تعویض کنید باید بدانید بهترین روش برای این کار چسباندن کاشی جدید روی کاشی های قدیمی است. برای این کار بهتر است از یک استاد کار ماهر کمک بگیرید و از قوی ترین چسب موجود در بازار استفاده کنید. که مطمئن باشید بعدا چسب کاشی شل نمیشود و همیشه ثابت میماند.

[/accordion-item]

[/accordion]

درست است که با تحول در صنعت ساختمان سازی در سال های اخیر پوشش های متفاوتی برای کف و دیوار ها به بازار آمده است و افراد زیادی را مجذوب خود کرده است اما باید پذیرفت هنوز کاشی و سرامیک ها جز پر طرفدار ترین مصالح هستند. زیرا برای  پوشش مناطقی مثل سرویس بهداشتی، حموم و یا استخر ها هنوز هم از این متریال ها استفاده میشود.

قیمت کاشی کف

انواع مختلف کاشی

کاشی کف

اگر بخواهیم طریقه ساخت کاشی را از ابتدا مورد بررسی کنیم شاید برای شما جذاب نباشد و حوصله شما سر ببرد. پس از مبحث مواد اولیه و سازنده عبور میکنیم.

گلی که کاشی از آن درست شده باید قالب گیری شود و سپس وارد مرحله خشک کردن شود. حتما باید کاشی خوب خشک شود تا ترک نخورد و روند بقیه مراحل را با اشکال مواجه نکند. شاید جالب باشد بدانید کاشی ها در تونل هوای گرم مخصوص خشک میشوند. برای اینکه شکل و ظاهر کاشی خراب نشود و به اصطلاح ترک نخورد، دما در ابتدای تونل باید مانند دمای بیرون باشد و در وسط تونل دما تا حد امکان بالا برود که کاشی خوب خشک شود. پختن یکی دیگر از مراحلی است که در ساخت کاشی طی میشود.

پختن کاشی در 2 نوبت انجام میشود. در مرحله اول دما را تاجایی بالا میبرند که فرآیند تصعید فیزیکی آب اتفاق افتد، سپس دما تا نزدیک 600 درجه سانتی گراد بالا میرود و آب شیمایی تبخیر میشود. بعد از اینکه آب موجود در گل قالب گیری شده از بین رفت مجدد دما را تا 800 درجه سانتی گراد بالا میبرند تا تمام مواد آلی خاک رس از بین بروند و قطعه قالب گیری شده ما حالت شیشه ای پیدا کند.

شاید برایتان سوال باشد که چرا انقدر از بین بردن آب موجود در گل کاشی مهم است؟ جواب خیلی واضح است. ما میخواهیم کاشی را به مناطقی مثل دیوار یا کف نصب کنیم پس باید استقامت و استحکام داشته باشد. از بین بردن آب موجود نیز به هرچه بیشتر شدن این استحکام کمک میکند.

مرحله آخر لعاب کاری کاشی است. البته لعاب کاری قبل از مرحله پخت دوم است. قبل از اینکه کاشی به مرحله شیشه ای شدن برسد از کوره خارج میشود و لعاب میگیرد و مجدد وارد کوره میشود.

برای کاشی هایی که گلدار هستند یا نقش و نگاری دارند طرح یا گل مورد نظر قبل از اینکه لعاب کاری شوند روی سطح آنها ایجاد میشود و سپس لعاب را دریافت می کنند.

کاشی راه پله

کاشی راه پله جدید

کجا از کاشی استفاده کنیم؟

همانطور که میدانیم برای پوشاندن دیوار و کف متریال های زیادی وجود دارد که پر کاربرد ترین آن کاشی و سرامیک است. شاید خیلی از ما فرق کاشی و سرامیک را ندانیم و از این دو در مکان های اشتباه به جای هم استفاده کنیم.

اما توجه کنید که اگر فرق این 2 نوع از مصالح را ندانیم و بلد نباشیم کجا باید از هر کدام استفاده کنیم مسلما دچار مشکلاتی میشویم و مجبور به هزینه کردن مجدد میشویم.

با توجه به مراحل ساخت کاشی و سرامیک، میتوان گفت سرامیک ها از استحکام بیشتری بر خوردارند و برای استفاده در کف مناسب تر هستند. همچنین عایق بودن سرامیک نسبت به رطوبت باعث شده از سرامیک برای کف سرویس بهداشتی و حموم بیشتر استفاده کنیم.

اما استفاده از کاشی ها برای کف محل هایی که احنیاج به شستشو ندارند بسیار متداول و کاربردی اند. از جمله این مناطق میتوان به مدارس، ادارات و سایر مکان های عمومی استفاده کرد. فقط باید مراقب باشید در مناطقی که نیاز به شستشو مداوم دارند استفاده از کاشی گزینه مناسبی نیست.

همچنین کاشی کف نسبت به تغیرات دمایی کم تحمل هستند و در اثر سرد شدن شدید هوا ممکن است ترک بخورند. پس نتیجه میگیریم برای کف مناطقی مثل حیاط یا روق گاردن کاشی ها انتخاب خوبی نیستند. چرا که ممکن است بشکنند و جلوه فضای شما را خراب کنند. اما بیشترین استفاده از کاشی ها برای پارکینگ های سر پوشیده است.

کاشی شکسته

کاشی شکسته در اثر تغیرات دما

سخن آخر

برای استفاده از کاشی و سرامیک باید به موارد مصرف آن ها توجه کنید و سپس اقدام به انتخاب و خرید کنید. همچنین در انتخاب کاشی و سرامیک به سایر اجزاء محیط نیز توجه کنید و سعی کنید هارمونی رنگی و طرحی برقرار باشد که دکوراسیون شما خودش را بهتر و بیشتر نشان دهد. همچنین باید اشاره کنیم قیمت کاشی و سرامیک به علت تغییر قیمت مصالح اولیه دائما در حال تغییر است، پس برای استعلام به روز ترین قیمت ها با ما در تماس باشید.