همانطور که میدانید کاشی و سرامیک از جمله متریال هایی است که در صنعت ساخت و ساز بسیار استفاده میشود. زیرا هم برای کف و هم دیوار می توان از این متریال استفاده کرد.

دلیل استفاده و محبوبیت زیاد این نوع از مصالح در درجه اول قیمت آن و سپس موارد استفاده آن است. اما حتما دیده اید کاشی هایی را که در کف و یا دیوار استفاده میکنیم پس از مدتی ترک میخورند. شاید این تصور در ذهن شما ایجاد شود که کاشی کف فقط ترک میخورد به علت فشار زیادی که تحمل میکند و کاشی دیوار از این آسیب به دور است.

لازم است یادآوری کنیم علاوه بر کاشی کف، کاشی دیوار نیز ترک میخورد. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم چرا کاشی دیوار ترک میخورد؟ با ما همراه باشید تا علت این موضوع را دریابید.

کاشی برای دیوار مناسب است؟

ممکن است این سوال برای شما پیش آید که چرا با وجود مشکل ترک خوردگی باید از کاشی برای دیوار استفاده کنیم؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که درست است مصالح و متریال هایی زیادی امروزه در بازار وجود دارد که شما به وسیله آن ها می توانید دیوار های خود را دیزاین کنید. اما برخی از آن ها محدودیت های خاص خود را دارند.

به عنوان مثال، از کاغذ دیواری نمی توان برای مناطقی مانند سرویس بهداشتی استفاده کرد. زیرا کاغذ دیواری نسبت به رطوبت مقاوم نیست. پس محدودیت سایر متریال ها باعث شده تا استفاده از کاشی همچنان پر طرفدار باشد.

برای دیدن محصولات کاشی ایفا کلیک کنید.

چرا کاشی دیوار ترک میخورد؟

ترک خوردن کاشی دیوار می توند دلایل مختلف و متفاوتی داشته باشد. حال قصد داریم شما را با این موارد آشنا کنیم.

کاشی بی کیفیت

کاشی شکسته

استفاده از کاشی نا‌مرغوب

شاید بتوان گفت که استفاده از کاشی نا مرغوب می تواند عواقب زیادی برای شما به وجود آورد. در هنگام انتخاب کاشی مورد نیاز برای ساختمان دقت بسیار زیادی لازم است چرا که تعویض و تغیر آن اندکی مشکل است. سعی کنید در ابتدا کاشی را انتخاب کنید که از برندی معتبر و شناخته شده باشد. کاشی هایی که از برند های نا مرغوب هستند مشکلات عدیده ای برای شما به وجود می آورند.

جالب است بدانید که کاشی در دمای بسیار بالا پخته میشود و همین دمای بسیار بالا باعث مقاوم شدن آن میشود. فراهم کردن این دمای بالا اندکی سخت و هزینه بر است. به همین علت شاید بتوان گفت تنها برند های معتبر کاشی می توانند این دما را فذاهم کنند و کاشی های مقاومی تولید کنند.

برای اطلاع از قیمت کاشی حمام کلیک کنید.

کاشی تکسرام یکی از برند های معتبر کاشی است که در دمای بسیار بالا پخته میشود و به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی دارد.

ضربه

درست است که کاشی کف بیشتر در معرض ضربه است، اما کاشی دیوار نیز می تواند مورد ضربه واقع شود و سطح آن ترک بخورد. پاسخ به این سوال که چرا کاشی دیوار ترک میخورد می توانند اصابت ضربه باشد.

کاشی ها هرچقدر هم مقاوم و با کیفیت باشند به هرحال یک جسم سفالی هستند و با ضربه به راحتی ترک میخورند. مراقبت از این متریال در مقابل ضربه بر عهده مصرف کننده است.

استفاده نا‌درست از ملات

ملاتی که برای چسباندن کاشی استفاده میشود باید به اندازه و متناسب با ضخامت کاشی باشد. اگر میزان ملات مورد استفاده کمتر از حد معمول باشد، باعث میشود در پست کاشی حفره ایجاد شود و سطح کاشی ترک بخورد.  البته حتما میدانید که امروزه برای چسباندن کاشی بیشتر از چسب مخصوص استفاده میکنند و تا حدودی این مشکل حل شده است.

ملات نصب کاشی

استفاده از ملات نصب کاشی

زیرسازی غلط

زیرسازی هرکاری اللخصوص نصب کاشی باید بسیاراصولی و درست باشد زیرا کوک ترین کم کاری باعث بروز مشکلات زیادی میشود.

برای زیر سازی مناسب برای نصب کاشی باید از یک استادکار ماهر کمک بگیرید. لازم به یادآوری است که سطح زیر کاشی باید کاملا تراز باشد زیرا در غیر اینصرت باعث میشود کاشی شما دچار ترک خوردگی شود.

برای خرید و دیدن کاشی چسبی سرویس بهداشتی کلیک کنید.

دوغاب بی کیفیت

در ابتدا باید دوغاب را بهتر برای شما توضیح دهیدم.  دوغاب به ‌طور عمومی به سوسپانسیون‌ های با ویسکوزیته نسبتا بالا گفته می‌ شود. دوغاب مایعی است که از آن برای پر کردن فضای خالی باقیمانده بین کاشی ها استفاده میشود. درست کردن دوغاب با نسبت های درست فقط از عهده استاد کار های ماهر برمی‌آید.

[accordion title=”سوالات متداول شما “]

[accordion-item title=”آیا ستون هایی آهنی به علت انبساط و انقباض باعث ترک خوردگی سطح کاشی نمیشوند؟”]

انبساط و انقباض ستون های فلزی به کار رفته در زیرسازی ساختمان امری طبیعی است. اگر سطح رویی این ستون ها با کاشی پوشانده شده باشد. در اثر این انبساط و انقباض ها ممکن است دچار ترک و شکستی شود. برای جلوگیری از این مشکل باید در هنگام ساخت و ساز روی ستون ها را با فوم های مخصوص پوشناند. این فوم ها در واقع مانند عایق عمل میکنند و به این ترتیب کاشی ها از ترک خوردن در امان می‌مانند.

[/accordion-item]
[accordion-item title=”آیا چسباندن کاشی جدید بر روی کاشی های قدیمی باعث ترک خوردن کاشی جدید میشود؟”]

اگر زیر سازی ها مناسب باشد معمولا اتفاقی نمی افتد و ظاهر کاشی های شما تا سال ها سالم باقی می‌ماند اما در درجه اول مهم زیر سازی کار شما است.

[/accordion-item]

[accordion-item title=”بهترین برند کاشی دیوار چیست؟”]

امروزه کارخانه ها و برند های زیادی در حوضه ساخت و تولید کاشی و سرامیک فعایت دارند و اکثر این برند ها معتبر و با کیفیت هستند. اما کاشی تکسرام را می توان بهترین برند کاشی و سرامیک معرفی کرد.

[/accordion-item]

[/accordion]

 

دوغاب کاشی

دوغاب کاشی برای نصب آن

برای دیدن قیمت اسلب سرامیک کلیک کنید.

سخن آخر

همانطور که گفته شد استفاده از کاشی ها بسیار متداول و رایج است. اما اگر سطح کاشی ترک بخوورد جلوه ای زشت و نامطلوب به فضای شما میدهد. به همین دلیل باید در مرحله اول از کاشی با کیفیت استفاده کنید، سپس زیر سازی لازم و مرغوب را آماده کنید. همچنین لازم است پس از نصب کاشی از آن مقاومت لازم را به عمل آورید تا سطح کاشی دیوار شما دچار ترک خوردگی نشود.