کاشی یکی از متریال هایی است که از دیرباز مورد استفاده قرار میگرفته  و نقش پر رنگی در صنعت ساختمان سازی و معماری در ایران دارد. اگر شما سری به شهر اصفهان بزنید و از بنا های تاریخی این شهر دیدن کنید متوجه میشوید که کاشی تا چه اندازه در دیزاین و معماری قدیمی ایران مهم بوده و برای کف و سقف بنا ها از آن استفاده میکردند. امروزه برند ها و کاخانه های زیادی در ایران به تولید کاشی و سرامیک پرداخته اند و محصولات با کیفیتی را تولید کرده اند.

کارخانه تکسرام یکی از برند های مطرح در این زمینه است کهکاشی و سرامیک را به وسیله بهترین متریال های اولیه با کیفیت تولید میکند. در این مقاله قصد داریم کاشی تکسرام کف را مورد بررسی قرار دهیم. تا اگر شما قصد خرید کاشی برای کف فضایی را داشتید بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

متریال اولیه کاشی و ساخت آن در گذشته

بنظر می آید در ابتدا لازم باشد با متریال سازنده کاشی تکسرام آشنا شوید و بدانید کاشی از چه متریالی ساخته میشود. تا درک بهتر و درست تری از ساختار کاشی داشته باشید. کاشی فرآورده ای است که به سبب پخته شدن در درجه حرارت معین، به حالت نیمه شیشه ای در آمده و دارای خواص، جذب آب کم، مقاوم در برابر ساییدگی، مقاوم در برابر فشار و مقاوم در برابر ضربه مکانیکی می باشد.

مواد اولیه اصلی کاشی دیواری، خاک رس است، اما در کاشی کف از موادی که زودتر ذوب می شوند، بیش تر استفاده می شود. دلیل این کار آن است که زمان پخت، چسبندگی بیش تری بین ذرات ایجاد شود و علاوه بر استحکام، آب کم تری جذب کند و نسبت به رطوبت مقاوم باشد.
در گذشته کاشی را بوسیله روش سنتی تولید میکردند. در این روش گل را در قالب چوبی قرار می دادند و اضافه آن را با سیم می بریدند، سپس با یک ضربه، آن را از قالب بیرون می آوردند. هنگامی که کاشی به اندازه کافی سفت و سخت شده بود، آن را در قالب آهنی دیگری که دارای درب فلزی بود قرار می دادند. سپس چندین ضربه بر درب قالب وارد می کردند تا کاملا فشرده شود و شکل منظم هندسی پیدا کند. پس از خشک شدن آن، مراحل پخت و لعاب دادن انجام می گرفت.

انواع مدل های کاشی

تنوع کاشی تکسرام

مواد اولیه ساخت بدنه کاشی به شرح زیر است. که این مواد تشکیل خمیری میدهند و سپس در دمای بالا پخته میشوند.

  • کائولن (کائولین/ کائولینیت)
  • دولومیت
  • بنتونیت
  • تالک

همانطور که میدانید روی کاشی ها لعاب کاری میشود تا در گذر زمان طرح و رنگ کاشی از بین نرود و کیفیت خود را از دست ندهد. موادی که در تهیه لعاب کاشی مورد استفاده میکنند شامل موارد زیر است:

  • اکسید سرب
  • سیلیس
  • فلدسپات
  • کائولین

شاید جالب باشد بدانید که لعاب سفید رنگ از اکسید قلع به دست می آید. اما در ساخت لعاب های رنگی برای کاشی ها از کانی های رنگی استفاده می شود.

کاشی تکسرام کف

همانطور که گفته شد کارخانه تکسرام یکی از کارخانه های مطرح در زمینه تولید کاشی و سرامیک است که محصولات متنوع و جدیدی را مطابق با سلیقه بیشتر مردم تولید میکند. تولیدات این کارخانه بسیار با کیفیت هستند و شما می توانید با خیال راحت محصولات این کارخانه را خریداری کنید. کاشی تکسرام کف یکی از بهترین محصولات این کارخانه است.

یکی از نگرانی هایی که بیشتر اقراد جامعه دارند انتخاب کفپوشی مناسب برای استفاده در کف مکان های مختلف است. زیرا کف فضا همواره در معرض آسیب است و از آنجایی که روزانه بسیار مورد استفاده قرار میگیرد باید متریال مورد استفاده برای آن بسیار با کیفیت باشد.

شما انتخاب های زیادی به عنوان کفپوش دارید. اما شاید بهترین انتخاب که از گذشته مورد استفاده قرار میگرفته کاشی باشد. کاشی به دلیلی نوع خاص تولید و متریال های استفاده شده بسیار مقاوم است و برای استفاده در کف  فضایی مناسب است. زیرا همانطور که میداند کف هر فضایی باید وزن بسیاری را تحمل کند.

اگر متریالی که برای کف انتخاب میکنید مقاوم نباشد و نتواند وزن اجسام را تحمل کند بسیار زود خراب میشود و شما باید مجددا برای کفپوش هزینه صرف کنید. پس بهتر است از ابتدا کاشی را به عنوان کفپوش انتخاب کنید تا مجبور نباشید هزینه صرف کنید.

کیفیت کاشی

کیفیت کاشی تکسرام

مزایای کاشی کف

  • مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه و فشار
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • سطح سیقلی و براق
  • تمیزی و نظافت راحت
  • تنوع بسیار زیاد در طرح و رنگ

[accordion title=”سوالات متداول شما “]

[accordion-item title=”آیا مراحل ساخت کاشی و سرامیک متفاوت است؟”]

بله مراحل ساخت و تولید این 2 متریال اندکی با هم متفاوت است. کاشی در دمای پایین تری تولید میشود و همین امر موجب میشود نسبت به آب مقاومت کمتری داشته باشد. اما کاشی برای کف فضاء بسیار مناسب است زیرا نسبت به فشار بسیار مقاوم است.

[/accordion-item]
[accordion-item title=”کارخانه کاشی تکسرام در کجا واقع است؟”]

کارخانه کاشی و سرامیک تکسرام در استان اصفهان واقع است. این کارخانه محصولات با کیفیتی تولید میکند. محصولات کارخانه تکسرام علاوه بر داخل ایران به خارج از کشور هم صادر میشوند. زیرا این محصولات کیفیت بسیار خوبی دارند و با نمونه خارجی قابل رقابت هستند.

[/accordion-item]

[accordion-item title=”برای تمیز کردن سطح کاشی از چه ماده ای استفاده کنیم؟ “]

تمیز کردن سطح کاشی محدودیت خاصی ندارد و شما می توانید با انواع مواد شوینده این کار را انجام دهید. فقط به خاطر داشته باشید از موادی مانند وایتکس های غلیظ برای تمیزی سطح کاشی کف استفاده نکنید زیرا به مرور زمان باعث از بین رفتن لعاب سطح کاشی میشود و فضا شما کهنه به نظر میرسد.

[/accordion-item]

[/accordion]

لعاب کاری کاشی

لعاب کاشی تکسرام

معایب کاشی کف

  • طولانی بودن زمان نصب نسبت به سایر کفپوش ها
  • سرد بودن سطح کاشی در فصول سرد سال
  • از بین رفتن لعاب کاشی در گذر زمان(اگر از برند معتبری استفاده نکنید)

سخن آخر

کاشی یکی از بهترین انتخاب ها برای کف هر فضایی است. زیرا هم مقاومت بالایی دارد و هم تنوع بسیار زیادی دارد و شما با هر سلیقه ای می توانید یکی از انواع طرح ها و مدل های کاشی را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید برند کاشی که انتخاب میکنید بسیار مهم است. کاشی تکسرام کف می تواند تضمین کننده کیفیت و زیبایی کف فضاء شما باشد.