نصب گاز رومیزی

گاز رومیزی از محصولات پرطرفدار در سال‌های اخیر در آشپزخانه است که به دلیل اشغال کردن فضای کم، توسط بانوان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما برای نصب گاز رومیزی بهتر است از راه‌های اصولی و درست با آموزش صحیح اقدام به نصب در آشپزخانه نمایید و در صورت لزوم با نمایندگی، نصاب کابیت یا نجار مشورت نمایید. در این مطلب قصد داریم درباره آموزش نصب گاز رومیزی صحبت کنیم.

برای دیدن قیمت انواع اجاق گاز رومیزی کلیک کنید.

نصب گاز رومیزی

اگر قصد خرید گاز رومیزی برای آشپزخانه را دارید بهتر است قبل از خرید با یک نجار و نصب کننده کابینت مشورت کنید تا محل قرارگیری گاز را مشخص کند. سپس گاز رومیزی را خریداری کرده و خودتان یا نجار با اندازه‌گیری دقیق و درست روی کابینت را برش داده و گاز را نصب کند. اگر خودتان قصد نصب کردن گاز رومیزی را دارید حتما باید توجه داشته باشید که اندازه‌ها باید خیلی دقیق گرفته شود، زیرا کوچک‌ترین بی‌دقتی در اندازه‌گیری حتی در حد میلی‌متر ممکن است شما را هنگام قرار دادن گاز در جای خود دچار مشکل کند.

برای دیدن اجاق گاز صفحه ای ایلیا استیل کلیک کنید.

11 نکته مهم قبل از راه اندازی گاز رومیزی

  1. فضای نصب گاز باید به گونه‌ای باشد که در یکی از سه راس مثلث “کار” یعنی، یخچال، سینک ظرفشویی و اجاق گاز قرار داشته باشد. فاصله این لوازم نباید از یکدیگر خیلی دور یا خیلی نزدیک باشد.
  2. از نصب کردن گاز در نزدیکی پنجره و پرده خودداری کنید، زیرا به شدت خطرناک است و احتمال آسیب و بروز آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.
  3. محل قرارگیری گاز باید به گونه‌ای طراحی شود که از دو طرف فضای کافی برای استفاده به عنوان میزکار وجود داشته باشد.
  4. در صورت قرار داشتن لوله گاز در بیرون از کابینت، لوله گاز حداقل 10 سانتی‌متر از کاشی بدنه آشپزخانه و 20 سانتی‌متر از انتهای شیشه و استیل گاز فاصله داشته باشد.
  5. از نصب کردن گاز در کنار لوله گاز یا در زیر آن خودداری شود، زیرا در این حالت شعله‌های گاز در حرارت مستقیم لوله گاز شهری قرار گرفته و احتمال بروز حوادث خطرناک مانند انفجار لوله گاز را به همراه دارد.
  6. اگر لازم بود می‌توانید با تماس با افرادی که در زمینه جوشکاری لوله‌های گاز فعالیت دارند مسیر لوله گاز را عوض نمایید، به هیچ عنوان به سراغ نصب لوله‌های آب، شیلنگ یا سایر اتصالات غیراستاندارد توسط افرد ناوارد نروید و حتما از یک فرد حرفه‌ای کمک بگیرید.
  7. بعد از اطمینان از استاندارد بودن محل نصب گاز رومیزی با استفاده از اندازه‌گیری دقیق محل برش را علامت‌گذاری و برش دهید. هنگام برش توجه داشته باشید که محل قرارگیری گاز حتما باید محکم باشد و گاز در جای خود اصطلاحا لق نزند و کاملا محکم سرجای خود بنشیند.
  8. محل نصب روی کابینت را حتما با استفاده از درزبند لاستیکی یا چسب آکواریوم بپوشانید تا از رطوبت، گردوغبار و ورود خرده غذا جلوگیری شود.
  9. بست‌های گاز رومیزی را که در کارتن قرار دارد حتما نصب نمایید، زیرا باعث اتصال محکم‌تر گاز به کابینت می‌شود.
  10. بعد از نصب گاز بلافاصله گاز را روشن نکنید، قبل از روشن کردن ابتدا با مقداری کف رقیق شده نشت‌یابی احتمالی را بررسی کنید و در صورت سالم بودن گاز را روشن کنید؛ در غیر این صورت باید نشتی گاز را برطرف نمایید.
  11. از اتصال کابل برق گاز در پریزهای نزدیک یا بالای گاز رومیزی خودداری کنید و پریزهای برق را مسدود کرده و کابل برق را به زیر کابینت یا جایی که نزدیک به شعله‌های گاز نباشد منتقل کنید.

برای دیدن قیمت اجاق گاز مستر هوم کلیک کنید.

مراحل نصب گاز رومیزی

  • ابتدا اندازه گاز رومیزی را دقیق گرفته و محل قرارگیری گاز روی کابینت را به‌طور دقیق برش بزنید. توجه داشته باشید که برش باید به صورت عمودی با استفاده از عمودبر انجام شود. بین دیوار و صفحه کابینت قرنیر 3 سانتی‌متری قرار دارد و در هنگام اندازه‌گیری حتما این اندازه را لحاظ کنید.
  • وادار باکس گاز رومیزی حتما باید به صورت عمودی نصب شود.
  • بعد از برش‌کاری، با جاروبرقی خاک اره‌های باقیمانده را تمیز کرده و محل را با چسب آکواریوم برای جلوگیری از رطوبت بپوشانید.
  • پس از خشک شدن چسب آکواریوم نوبت به قراردادن اجاق گاز در محل است.
  • گازهای رومیزی در دو نوع هستند که یا بست‌های اتصال به بدنه گاز متصل هستند یا از آن جدا، اگر به بدنه متصل باشند با استفاده از پیچ گوشتی گاز را به کابینت ببندید. در بعضی گازها چسب نواری مخصوص تعبیه شده که در صورت داشتن چسب نواری مخصوص با استفاده از چسب، گاز را روی کابینت محکم کنید.
  • قبل از نصب گاز ابتدا شیلنگ مخصوص انتقال گاز و دو عدد بست تهیه کنید.
  • برای نصب گاز رومیزی روی کابینت ابتدا صفحه گاز را روی یک سطح نرم مانند یونولیت قرار دهید تا آسیب نبیند.
  • گاز را در محل مورد نظر روی کابینت که از قبل برش داده شده گذاشته و پایه‌های آن‌را در ارتفاع مورد نظر تنظیم کنید.
  • سپس یک‌سر شیلنگ را به خروجی شیر انتقال و سر دیگر را به ورودی اجاق گاز وصل کنیدو به‌وسیله بست‌ها شلنگ را محکم کنید.
  • بعد از قرار دادن گاز رومیزی و محکم کردن آن در جای خود، دورتادور محل قرارگیری گاز را با استفاده از چسب آکواریوم یا درزبند لاستیکی که در اکثر موارد توسط کارخانه سازنده در جعبه گازرومیزی قرار دارد بپوشانید تا از رطوبت و گردوغبار جلوگیری کند.

برای دیدن گاز رومیزی کن قیمت و انواع کلیک کنید.

حرف پایانی
نصب گازرومیزی کاری ساده است که باید با اندازه‌گیری دقیق و رعایت نکات ایمنی انجام شود. به همین دلیل بهتر است در نصب گاز حتما نکات گفته شده را رعایت کرده و در صورت بروز مشکل از نمایندگی محصول یا نصب کننده گاز راهنمایی بخواهید و از مسائل جزیی در نصب به راحتی عبور نکنید.