کاشی یکی از متریال های پر کاربرد در صنعت ساختمان است. به علت پر کاربرد بودن ممکن است پس از گذر زمان احتیاج باشد سبک و نوع کاشی ها را تغییر دهیم. تغییر دکوراسیون معمولا سخت و خسته کننده است زیرا فضاء منزل معمولا کثیف میشود و چند روز فضایی که میخواهید کاشی آنجا را تعویض کنید قابل استفاده نمیباشد.

یکی از روش های نوین در صنعت ساختمان چسباندن کاشی ایفاسرام جدید بر روی کاشی قدیمی با استفاده از چسب است. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه چسباندن کاشی با چسب آشنا کنیم.

[accordion title=”سوالات متداول”]

[accordion-item title=”

آیا چسب کاشی ضد آب است؟”]

بله نوعی از چسب کاشی وجود دارد که ضد آب است. از این چسب بیشتر برای چسباندن کاشی های داخل سرویس بهداشتی و حموم استفاده میشود. این چسب اجازه نفوذ آب به فضای پشت کاشی را نمیدهد و به همین دلیل شل نمی شود. عایق رطوبت بودن چسب پشت کاشی باعث میشود از رشد باکتری در پشت کاشی جلوگیری شود.

[/accordion-item]
[accordion-item title=”

هزینه کاشی کاری با چسب بیشتر است یا با ملات سیمان؟”]

از نظر اقتصادی استفاده از چسب برای چسباندن کاشی به صرفه تر است. همچنین به علت سرعت بالای نصب این روش شما به تعداد کارگر و روزهای کاری کمتری نیاز دارید. پس از 2 جهت صرفه اقتصادی دارد برای مصرف کننده.

[/accordion-item]

[accordion-item title=”

چند روز بعد می توان از فضایی که کاشی کاری شده استفاده کرد؟”]

اگر ساختمانی که کاشی کاری شده تازه احداث باشد بهتر است تا 3-4 هفته در آن محل آب نریزید و پس از این مدت مجاز به استفاده از آن محل هستید. اما اگر ساختمانی مورد بازسازی قرار گرفته باشد می توان با گذشت 1 هفته از محل کاشی کاری شده استفاده کرد.

[/accordion-item]

[/accordion]

چسب زدن کاشی

چسب کاشی

روش قدیمی چسباندن کاشی

همه ما دیده ایم که معماران و بنا های قدیمی به وسیله ملات اقدام به نصب کاشی یا سرامیک میکنند. در این روش احتمال افتادن کاشی در گذر زمان وجود دارد. با توجه به آسیب پذیر بودن روش های قدیمی امروزه معماران و طراحان داخلی روشی جدید برای نصب کاشی و سرامیک ابداع کرده اند که استفاده از آنها اجتناب ناپذیر است. زیرا روش های قدیمی دچار مشکل و ایراد است.

یکی از این روش ها چسباندن کاشی با چسب است. این روش از مزایای زیادی برخوردار است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

نصب کاشی روی چسب

نصب کاشی با چسب

نحوه چسباندن کاشی با چسب

در ابتدا باید سطح زیر کار را از روغن و رنگ پاک کنیم و همچنین یک ناهمواری به وجود آوریم تا سطح چسبندگی را بیشتر کنیم.

در محل هایی که سطح زیر کار گچ است، برای نصب کاشی با چسب سطح زیرین باید فاقد ناهمواری و ترک باشد. و اگر سطح زیرین آماده نبود در ابتدا باید زیر سازی کار درست شود.

قبل از چسباندن کاشی سطح زیرین باید با ابزار مخصوص زبر شده باشد تا چسب کاشی بتواند با کاشی های زیرین اتصال بیشتری داشته باشد و در نتیجه استحکام آن بیشتر شود.

در هنگام چسب کاری سعی کنید مساحت های کوچکی را در چسب بزنید( درر حد 3-4 کاشی) که بتوانید تراز بودن آنها را قبل از خشک شدن چسب بررسی کنید و گر کاشی ها تراز نبود آن را اصلاح کنید.

تراز کردن کاشی ها در زیبایی کار تاثیر بسزایی دارد و حتما باید به این نکته توجه شود.

بند کشی یکی از مراحلی است که 2-3 روز پس از نصب کاشی باید انجام شود. این اقدام به منظور زیبایی و همرنگ بودن بندکشی با کاشی انجام میشود.

برای بند کشی به نسبت خاصی پودر سنگ را با پودر رنگ مورد نظر و سیمان سفید مخلوط میکنند. سپس با دوغاب تهیه شده کاشی ها را بند کشی میکنند. پس گذشت مدت زمان کوتاهی حتما باید دوغاب اضافی را از روی کاشی پاک کنید. برای این منظور از یک دستمال نم استفاده کنید.

اگر این مدت طولانی شود ممکن است دوغاب روی کاشی خشک شود و دیگر نتوان آن را پاک کرد.

توجه کنید که در هنگام چسباندن کاشی با چسب، از چسب بر روی کاشی ها نریزد و یا اگر ریخت در همان لحظه آن را پاک کنید زیرا اگر چسب بر روی کاشی خشک شود دیگر از روی آن کنده نمیشود.

کاشی کف

چسباندن کاشی کف

مزایا استفاده از چسب کاشی

سرعت نصب کاشی با چسب بسیار بالاست ودر  کل سرعت اتمام پروزه شما بالا میرود.

با گذشت زمان و استفاده مداوم از کاشی استحکام خود را از دست نمیدهد، شل نمیشود و نمی افتد.

در هنگام زلزله کاشی هایی که با چسب چسبیده باشند به هیچ عنوان جدا نمیشوند و نمی افتند و به همین جهت مقاومت خوبی دارند.

اگر از چسب کاشی برای چسباندن کاشی استفاده کنیم، می توانیم فضا داخلی بیشتری داشته باشیم، زیرا در پشت کاشی از مواد کمتری استفاده شده.

چسب به کار رفته برای چسباندن کاشی، باعث میشود سطح پشت کاشی حالت عایق پیدا کند و اجازه عبور آب به پشت کاشی را ندهد و به این ترتیب کاشی شما شل نمیشود و محیط پشت آن همیشه بهداشتی و تمییز است و عاری از هرگونه باکتری است.

مراحل نصب و چسباندن کاشی روی کاشی

  1. در مرحله اول سطح کارتان را به خوبی تمیز کنید. منظور از تمیز کردن این است که اگر سطح برآمده ای روی کاشی است آن را با سمباده بتراشید تا زبری آن برود و بعد از آن با دستمال سطح را تمیز کنید و خشک کنید.
  2. یک پوشش بسیار ملایم و نازک از ملات برای پر کردن خطوط جاری فعلی استفاده کنید. این کار باعث بهتر چسبیده شدن کاشی های جدید به قدیمی می‌شود.
  3. اجازه دهید تا 24 ساعت این پوشش خشک شود.
  4. در ظرف پلاستیکی چسب را با آب طبق دستور روی بسته بندی مخلوط کنید و چسب کاشی و سرامیک را آماده کنید.
  5. برای سردرگم نشدن کاشی ها را با طرح مناسب مد نظرتان دسته بندی کنید.
  6. از یک گوشه کارتان را شروع کنید. با ماله چسب را به اندازه به سطح بریزید و آن را هموار کنید.
  7. کاشی را برداشته و کمی چسب بمالید و آن را روی سطح قرار دهید.
  8. بعد از گذاشتن کاشی را فشار دهید.

سخن آخر

بهترین راه برای چسباندن کاشی استفاده از چسب است. چرا که این روش هم از سرعت اجرای بیشتری بر خوردار است و هم اگر سطح زیر کار کاشی باشد نیاز نیست کاشی های قدیمی کنده شوند. شما با استفاده از چسب می توانید به راحتی کاشی های جدید را بر روی کاشی های قدیمی بچسبانید.

نکته مهم و قابل توجه این است که از چسب کاشی با برند معتبر و ضد آب استفاده کنید.

مقالاتی که بیشتر جست و جو می شوند::

  • https://felorasteel com/نحوه-چسباندن-کاشی-چسب/