کاشی ایرانی سنتی و مدرن

کاشی ایرانی در زمره با کیفیت ترین و زیباترین کاشی های جهان قرار دارد. هنرمندان ایرانی با تولید درجه یک توانسته اند در دنیا خوش بدرخشند. این مقاله با هدف معرفی کاشی ایرانی درجه یک در طرح های سنتی و مدرن نوشته شده است. صنعت کاشی کاری در ایران سابقه بسیار طولانی دارد. می‌توان گفت حتی در دوران قبل از بوجود آمدن اسلام هم این صنعت در کشورمان رواج داشته است.

برای اثبات این حرف باید سری به نمونه هایی در شوش که مربوط به کاخ های دوره هخامنشیان است بزنیم. اما با هم با برندهای مختلف این صنعت در ادامه آشنا خواهیم شد.

انواع مختلف کاشی ایرانی

کاشی کاری، هنری است که در ایران پیش از اسلام به اوج شکوفایی خود رسید. کاشی کاری سنتی، یکی از برترین و مهمترین صنعت‌ های زیبای ایرانی است که به صورت دستی انجام می‌ شود. این محصولات در طرح ها و دسته بندی های مختلف نظیر:

تولید می شوند و بخش عمده ای ازآن به دیگر کشورها صادر می شود.

ویژگی های  کاشی ایرانی چیست؟

این محصول ویژگی های فراوانی دارد برای مثال می توان به مقاومت بالای آن در برابر فشار داخلی و خارجی اشاره کرد هم چنین ضد حریق بودن کاشی ایرانی سبب شده است تا نظر سازندگان را به خود جلب کند. مقاومت بالا در برابر اشعه خورشید سبب شده تا از تغییر شکل آن جلوگیری شود.

زیبایی کاشی های برند ایرانی زبانزد همگان است، لعابی که سطح آن را می پوشاند نیز زیبایی آن را چند برابر کرده است. برای همین بسیاری از سازندگان برای کاشی سرویس بهداشتی و کاشی آشپزخانه از محصولات ایرانی استفاده می کنند.

کاشی و سرامیک ایرانی از دو قسمت خشت زیرین و رویه لعابی تشکیل شده‌ اند. جنس رویه لعابی کاشی، از شیشه، اکسید‌ های فلزی و معدنی است. این لعاب‌ ها به صورت صاف و صیقلی دیده می‌ شوند همچنین خشت زیرین کاشی از خاک تشکیل شده است.

از دیگر ویژگی های آن میتوان به تطبیق پذیری عالی این کاشی با همه محیط ها اشاره کرد. زیبایی و انعطاف پذیری طراحی کاشی باعث شده است که در اقصی نقاط جهان قابل استفاده باشد. کاشی‌ های سنتی ایرانی از سنگ‌ فرش گرفته تا بناهای تاریخی و ابنیه و مساجد قابل استفاده هستند.

مزایای کاشی ایرانی

  • مقاومت در برابر رطوبت و تغییرات دما
  • خواص بالای مکانیکی سطح آن
  • جذب آب پایین
  • ابعاد و ظاهر مناسب کاشی
  • طرح ها و نگ های زیبا و شیک
  • مقاومت بالای مکانیکی
  • مقاومت بالای شیمیایی
  • مقاومت بالای حرارتی

بهترین برند کاشی ایرانی کدام است؟

صنعت کاشی و سرامیک سازی در ایران پیشرفت چشم‌گیری داشته است و برندهای زیادی در ایران وجود دارد که به عنوان بهترین کاشی ایران شناخته می شوند.

کاشی روناس

یکی از این برندها کاشی روناس است. کاشی روناس با تولید کاشی ایرانی درجه یک با مناسب ترین قیمت و بالاتری کیفیت جزو بهترین تولید کنندگان ایرانی است.

مزایای کاشی روناس: 

  1. مقاومت بالایی دارد.
  2. دارای تنوع و طرح های بسیاری است
  3. پاک کردن آلودگی و لک از سطح محصولات روناس بسیار راحت می باشد.
  4. وزن آن سبک  و قابل حمل است.
  5. لعاب کاری این برند بسیار تخصصی و مرغوب است.
  6. در برابر ضربه و شکستگی تا حدی زیادی مقاوم است.

نمونه کار شده با این کاشی :

روناس

کاشی و سرامیک تکسرام

یکی دیگر از بهترین برندهایی که می‌توان نام برد، تکسرام است. این کارخانه یکی از با سابقه ترین شرکتهای تولید کاشی است.

مزایای کاشی تکسرام:

  • در برابر ترکیب شدن با مواد شیمیایی مقاوم است و با این مواد غیر قابل ترکیب است.
  • سرامیک کارخانه تکسرام در برابر سایش مقاوم است
  • به دلیل سطح صیقلی که دارد کمتر دچار خط و خش می شود.
  • این متریال عمر بسیار طولانی دارد
  • دارای ترکیب بندی و ساختاری است که موجب شده است بافتی درشت داشته باشد و در حمام و دستشویی کاربرد بیشتری پیدا کند.
  • تمیز کردن آن بسیار راحت است و دیگر مانند سرامیک طرح پارکت نیازی به واکس ندارد و با یک طی کشیدن ساده تمیز می شود.
  • گرما را به سطح زودتر منتقل می کند و باعث می شود هوای محیط توسط لوله های آب در فاصله ی کمتری گرم شود.

نمونه کار شده با این کاشی :

تکسرام

کاشی و سرامیک ایفا سرام

کارخانه ایفا سرام یکی دیگر از برندهای محبوب کاشی ایرانی است که دارای گواهینامه استاندارد کیفیت جهانی است و محصولات این کارخانه با استفاده از مدرن ترین ماشین آلات روز دنیا در خط تولید قرار می گیرند و به عنوان بزرگ ترین کارخانه تولید کاشی نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه است.

تنوع محصولات این کمپانی بسیار زیاد است. طرح های متنوع آنها می تواند نظر هر مشتری را به خود جلب کند.

نمونه کار شده با این کاشی :

کاشی ایفا سرام

کاشی ایفا سرام طرح 2021

[accordion title=”سوالات متداول شما “]

[accordion-item title=”

کاشی معرق چیست؟”]

معرق‌ کاری عبارت است از قطعه‌ های تراشیده شده کاشی که نقوش مختلف را از رنگ‌ های متفاوت تراشیده، در کنار یکدیگر قرار داده، به شکل قطعاتی بزرگ درآورده و روی سطح نصب می‌ شود تا زینت‌ بخش بنا گردد. این نقوش گاهی از نقش‌ های گره کشی و گاهی از نقش‌ های مختلف مانند گل و بوته، اسلیمی‌، ختایی و یا خطوط مختلف تشکیل می‌ گردند.
[/accordion-item]
[accordion-item title=”

کاشی ایرانی بهتر است یا خارجی؟”]

کیفیت کاشی و سرامیک ایرانی با توجه به منابع اولیه خوب و ماشین آلات مجهز و پیشرفته بالاست و معمولاً نود درصد خریداران از کاشی و سرامیک با برند ایرانی استفاده می‌کنند. در این بین کاشی و سرامیک با برند ایتالیایی نیز از کیفیت خوب در کنار طرح و رنگ زیبا و فوق العاده برخوردار است. به دلیلی تجهیزات بهتر کشور ایتالیا در زمینه صنعت ساختمان، کاشی‌ها با برند ایتالیایی در ابعاد بزرگ و با طرح‌های شبیه سنگ گرانیت، مرمر، هورنفلس و … به بازار عرضه می‌کند که طرفداران زیادی در ایران دارد.
[/accordion-item]

[accordion-item title=”

از کجا می توان تشخیص داد یک کاشی مرغوب است یا نه؟”]

مرغوبیت کاشی معمولا در آزمایشگاه‌هایی که در کارخانجات تولید کاشی و یا در خارج از کارخانه مستقر می‌باشد انجام شده، ابعاد و همچنین مستوی بودن سطح آن را به وسیله ابزار دقیق اندازه‌گیری نموده و مقاومت آن را در برابر بارهای وارده و همچنین تغییرات شدید حرارت تعیین می‌نمایند.
[/accordion-item]

[/accordion]

مواردی که در خرید کاشی باید به آن توجه شود

  • درجه کیفی کاشی و سرامیک: معمولا از کاشی درجه یک برای پوشش کف و دیوارها استفاده می کنند تا از دوام و زیبایی آن‌ها استفاده شود. کاشی‌های درجه پایین به زودی ترک برداشته، خرد می‌شوند، لعاب رویی آن‌ها از بدنه جدا می‌شود، در برابر ضربه مقاومت کمی دارند و نصب و برش آن‌ها سختی زیادی دارد.
  • درجه ساییدگی: عدد که روی بسته بندی‌های کاشی و سرامیک درج می‌شود، درجه ساییدگی کاشی و سرامیک (PEI) را نشان می دهد.
  • درجه جذب آب: عدد Water Absorption که روی بسته بندی کاشی‌ها درج می‌شود میزان جذب آب توسط کاشی را نشان می‌دهد، هر چه عدد درج شده کمتر باشد، نشانگر جذب کمتر آب توسط کاشی است.
  • مقاومت در برابرسرما هوا: در برودت هوا به راحتی یخ زده و ترک می خورند و از بین خواهند رفت.

درجه بندی کاشی

کاشی‌ها را به لحاظ مرغوبیت و نداشتن عیب و نقص به چهار زیر تقسیم‌بندی می‌کنند.

  • درجه1: کاشی هایی که هیچ نقص و ایرادی ندارند چه از نظر لعاب دادن و چه در گوشه و کنار آن ها در درجه 1 قرار می گیرند.
  • درجه 2: کاشی‌هایی که در یکی از چهار گوشه سطح لعاب‌دار فقط یک پریدگی حداکثر به ابعاد 5/1*5/1 میلی متر داشته باشند. یا در مرحله لعاب کاری قسمت های کوچکی از آن بدون لعاب باقی مانده باشند.
  • درجه3: دسته ای کاشی ها هستند که معایب موجود در آن ها بیشتر به چشم میخورد و نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد.
  • درجه4: • کاشیهایی که در یکی از چهار گوشه شان تنها یک لب پریدگی ، حداکثر به ابعاد ۵*۳ میلیمتر داشته باشند. کارتن کاشیهای درجه 4 معمولا سفید هست و روی کارتن سفید نوشته شده که این کالا مشمول قانون 25 استاندارد ایران نمیباشد. کیفیت درجه 4 معمولا شانسی هم هست.

روش آزمایش مرغوبیت کاشی

یکی کاشی مرغوب و خوب باید کاملا صاف برش خورده باشد. برای امتحان این موضوع کافیست دو کاشی را کنارهم قرار دهید و درزبین آن ها را با چشم نگاه کنید اگر صاف و بی نقص بود کاشی شما مرغوب است.

برای آزمایش مرغوبیت لعاب و ضریب انبساط و انقباض آن کافی است کاشی را برای مدت چند ساعت (در حدود ۱۲ ساعت) در یخچال و یا فریزر قرار دهیم آن گاه آن را بیرون آورده و در آب جوش بیاندازیم. با وجود بر اینکه هرگز چنین اختلاف درجه حرارتی برای کاشی به وجود نخواهد آمد ولی اگر کاشی بتواند این اختلاف درجه حرارت را که چیزی در حدود ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد است تحمل نموده و لعاب روی آن ترک بر ندارد کاشی مرغوب می‌باشد. برای اطمینان بیشتر این آزمایش را باید پنج یا شش بار انجام دهیم.

لازم به ذکر است از مهم ترین مسائلی که در مرغوبیت کاشی تاثیر مستقیم دارد خاک و گل و ترکیبات معدنی است. پخت یک کاشی در دو مرحله انجام می شود. مرحله اول قطعه سفالی که قسمت اصلی و استخوان‌بندی کاشی را تشکیل می‌دهد و مرحله دوم لعاب روی آن که ماده‌ای شیشه‌ای و قسمت سطح رویی آن را تشکیل می‌دهد.

برای دیدن محصولات سرامیک تکسرام کلیک کنید.

پس از پخت، کاشی درجه‌بندی و بسته‌بندی می‌گردد. درجه‌بندی کاشی‌ها بر اساس کیفیت آن در ابعاد خشت و لعاب کاری تعیین می‌گردد. کاشی باید دارای لبه‌های قائم، ابعاد دقیق و لعاب یکنواخت و بدون پریدگی و خال باشد.

کاشی ایرانی طرح سنتی

بهترین برند کاشی و سرامیک ایرانی

بهترین برند کاشی و سرامیک ایرانی

کاشی ایرانی

کاشی ایرانی

کاشی ایرانی

کاشی ایرانی

سخن آخر

کاشی از جمله مواردی است که همواره مورد توجه سازندگان بوده است. کاشی ایرانی درجه یک روناس در جزو بهترین کاشی های ایرانی است که سالانه فروش بسیاری دارد. برای کسب اطلاعات بیسشتر با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.