هر آنچه باید برای خرید بدانید!

اگر به دنبال خرید فر توکار برای آشپزی غذاهای خاص هستید، بهتره پس از خواندن این مقاله اقدام به خرید کنید. ما سعی می‌کنیم تمام جوانب هر فر توکار را توضیح داده و شما را با آگاهی به سمت تصمیم درست راهنمایی کنیم.

فر آشپزخانه از نظر نوع به دو دسته‌ی فر توکار و فر مبله تقسیم می‌شوند. فرهای توکار که صحبت اصلی ما در این مقاله است از فضای درون کابینت استفاده کرده و جای آن از قبل در طراحی آشپزخانه در نظر گرفته می‌شود.

فر توکار از نظر نحوه گرمایش به سه دسته‌ی گرمایش با گاز شهری، برقی، و مایکروویو تقسیم بندی می‌شود. بعضی فرهای توکار نیز وجود دارند که به صورت ترکیبی از این سه دسته برای پخت استفاده می‌کنند.

هرکدام از سیستم های گرمایش برقی یا گازی مزایا و معایب خود را دارند. ما در این مقاله سعی کردیم به بررسی این موارد بپردازیم.

مزایا و معایب فر توکار برقی و گازی

فرهای برقی محبوب تر از فرهای گازی هستند، در سیستم طراحی آشپزخانه لوله کشی گاز برای فر توکار گازی مشکل تر از سیستم برق کشی برای آن است. در سیستم گرمایش داخلی نیز طراحان به این نتیجه رسیده اند که تقسیم گرما در فرهای برقی بهتر از فرهای گازی صورت می‌گیرد. همچنین تنظیم شعله در فرهای برقی سریع تر و راحت‌تر از فرهای گازی است. همچنین ماندگاری در دمای تنظیم شده در فر برقی بهتر انجام می شود. اما در مقابل فر گازی بنظر مناسب آشپزهای حرفه ای می‌آید که به دنبال ایجاد تفاوت در مزه و طعم و کیفیت پخت هستند. نکته قابل توجه دیگر هزینه مصرفی گاز در مقابل برق است که فر گازی را از این جهت بصرفه تر می‌کند، اما در ایران با توجه به هزینه پایین انرژی، بنظر می‌رسد فر توکار برقی مناسب ترین گزینه باشد.

انواع فر توکار

در کنار نوع گرمایش، نکته دیگر در مورد فر توکار در منزل، سایز آن است. فرهای توکار به دو نوع تک فر و فر دوبل تقسیم بندی می‌شوند. فرهای دوبل دو بخش مجزا دارند که برای آشپزی با حجم بیشتر و غذاهای متنوع قابل استفاده است، اما بنظر می‌رسد، آشپزی در منزل نمیتواند هیچوقت آنقدر سنگین باشد که شما نیاز به اشغال فضای بیشتری از آشپزخانه داشته باشید. در کنار اشغال فضای بزرگتر، هزینه بیشتر خرید فرهای دوبل میتواند خرج اضافی برای مشتریان باشد. پس با توضیحات گفته شده، بنظر خرید فر توکار تک گزینه مناسبی برای آشپزخانه می‌باشد. پس با توجه به نکات بالا، هنگام خرید باید به فضای آشپزخانه که برای فر در نظر گرفته شده و نوع سایزی که در بازار موجود است دقت کنید.

انواع فر توکار

قابلیت خود تمیز شوندگی(Self-Cleaning)

بسیاری از فرهای توکار در گذشته با طراحی پیچیده داخلی، باعث ایجاد مشکل برای تمیز کردن بودند. در طراحی های جدید اما سعی شده که فضاهای داخلی شلف بندی شده و با طراحی ساده باشند تا به راحتی تمیز شوند. این طراحی‌ها امروزه باعث خرید بیشتر فر توکار شده اند. طراحان اما پا را فراتر گذاشته و اقدام به طراحی فر توکار با خاصیت خود تمیز شوندگی کرده‌اند. این خاصیت باعث می‌شود که در هنگام پخت چربی ها و لکه هایی که در گذشته بر روی فر یا مایکرویو تشکیل میشد، دیگر تشکیل نشود و به به سمت کف فر سرازیر شده و با یک دستمال مرطوب و تمیز به راحتی پاک شوند. البته باید این نکته را در نظر گرفت که این ویژگی باعث افزایش قیمت فر نیز می‌شود، ولی برای افرادی که به دنبال فرهای توکار خاص هستند، این ویژگی میتواند وسوسه کننده باشد.

سایر ویژگی ها برای فر توکار

برای فر توکار داشتن ویژگی های زیر اضافه بر کلیت لازم برای یک فر است و قطعا هزینه ها را نسبت به یک فر توکار معمولی افزایش می‌دهد، اما چون نیاز است که مشتریان با این ویژگی‌ها آشنا شده و سپس اقدام به تصمیم برای هزینه و خرید مدلهای مختلف بکنند، لازم است که به توضیح آن‌ها بپردازیم.

  • برنامه های غذایی؛ برنامه های از پیش تعبیه شده در سیستم، یکی از مواردی است که باعث می‌شود شما برای خرید این مدل از فرهای توکار اقدام کنید. این ویژگی البته ممکن است با ذایقه ما ایرانی مطابق نباشد و باعث شود طبق دستور برنامه ریزی شده، غذا بیشتر و یا کمتر از حدی که ما غذا را میپزیم، پخته شود و عملا بعد از مدتی این ویژگی بکار نیاید. پس هنگام خرید بیشتر به این نکات توجه کنید.
  • غلطک‌های تلسکوپی؛ این غلطک ها که در زیر قفسه های داخل فر توکار قرار می‌گیرند باعث ایجاد تحرک برای قفسه‌ها شده و این امکان را به شما می‌دهند که به راحتی به انتهایی ترین نقاط داخل فر دسترسی داشته باشید.
  • سیستم بخار پز؛ این ویژگی نیز یکی از ویژگی‌های فرهای توکار خانگی است که قطعا بر روی هزینه تاثیر می‌گذارد، اما طبق عادت مشتریان داخل ایران، این آپشن نیز مانند برنامه های غذایی کاربرد زیادی نخواهد داشت.

برندهای موجود در بازار

فر توکار برند

در بازار ایران برندهای داخلی خوبی در رقابت با برندهای معتبر خارجی فعالیت می‌کنند. شاید اگر 5 سال پیش از فروشگاهی مشاوره خرید میگرفتید به شما هیچ برند ایرانی را معرفی نمی‌کرد، چون قادر به رقابت با انواع خارجی آن نبود، اما امروزه برندهای داخلی با استفاده از تکنولوژی روز، جز پیشنهادات اصلی مشاوران برای خرید شما هستند. برندهای داخلی امروزه با کیفیت مناسب، با قیمت های بسیار پایین‌تری در قیاس با انواع مشاب خارجی عرضه می‌شوند که به شما در کاهش هزینه خرید کمک می‌کنند.

در برندهای داخلی بازار، فر توکار اخوان وداتیس از جمله بهترین انتخاب های حال حاضر است که نسبت به کیفیت ارائه شده دارای قیمت مناسبی در مقایسه با مشابه خارجی خود هستند.اگر به دنبال خرید هستید، ما به شما فر توکار برقی اخوان را پیشنهاد می‌کنیم. این فر برقی علاوه بر طراحی مناسب ظاهری، کیفیت عملکردی بسیار مناسبی را به شما ارائه می‌کند.